Här är vinnarna av Hédi Frieds lärarstipendium 2024

Varje år, i samband med Förintelsens minnesdag, delar Michael A. Frieds stiftelse ut Hédi Frieds lärarstipendium till en eller flera pedagoger som med utgångspunkt i Förintelsens historia arbetar med frågor som rör grundläggande demokratiska värden med syftet att motverka främlingsfientlighet, antisemitism och rasism. 

Stiftelsen vill genom stipendiet uppmuntra pedagoger som på ett kreativt sätt stimulerar unga människor att reflektera över sin världsbild, individens eget ansvar och över konsekvenserna av antisemitism, rasism och andra icke-demokratiska ideologier.

I år har styrelsen beslutat att dela ut stipendier till Lars Berglund, Pär-Åke Lindblom och Lena Jersenius som kommer att motta stipendierna vid följande tillfällen:

  • Till Lars Berglund på Hälsinglands museum den 24 januari.

  • Till Per-Åke Lindblom på Nordmarkens skola den 31 januari.

  • Till Lena Jersenius i Stockholm den 6 februari.

Motiveringarna till årets Stipendier är:

Lars Berglund, Hälsinglands museum och Forsa folkhögskola 
Lars har under större delen av sitt yrkesliv verkat för att höja bildningsnivån och engagemanget för demokrati och samhälle hos barn och unga, ofta med utgångspunkt i Förintelsens historia.

Med sin pedagogiska förmåga och sitt driv har han varit oerhört betydelsefull för många årgångar av elever. Han har även engagerat både kommunen och civilsamhället.

Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Lars Berglunds förmåga att möta elever med ett engagemang som är utöver det vanliga!

Pär-Åke Lindblom, Nordmarkens skola i Årjäng
Under lång tid har Pär-Åke arbetat med att i klassrummet lyfta frågor som rör demokrati, alla människors lika värde och farorna i antisemitism och olika former av extremism.

Med relevanta studiebesök och resor samt enskilda individers berättelser väcker han intresset hos eleverna, och får dem att reflektera och utmana sina fördomar.

Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Pär-Åke Lindbloms engagemang och kreativa arbetssätt!

Lena Jersenius, Svenska kommittén mot antisemitism 
Lena är öppen, inkluderande och generös i att dela sina djupa kunskaper om Förintelsens historia. Under lång tid har hon arbetat med att fortbilda och folkbilda samt att bygga projekt som ska säkerställa att kunskapen kan bäras vidare.

Hon har varit en pionjär inom undervisning om Förintelsen. Med sin pedagogiska förmåga har hon hittat ett sätt att förmedla lärdomar som når fram.

Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Lena Jersenius fortbildande insatser och oerhörda engagemang i dessa frågor!

Till minnet av Hédi Fried

Hédi har lämnat oss. Den 19 november 2022 avled hon, 98 år gammal. 

Det är 29 år sedan Hédi Fried etablerade Michael A. Frieds stiftelse. Hon ville hedra minnet av sin bortgångne make Michael Alexander Fried, därför gav hon stiftelsen hans namn. När Mikael gick bort 1963 blev Hédi ensamstående mamma till 3 söner, tvillingarna på 10 år och deras äldre bror på 12 år. Hédi själv var 39 år gammal. 

Hédi hade då studerat psykologi medan Mikael hade etablerat ett företag för medicinsk utrustning. Familjens ekonomi hade länge varit ansträngd. 

Nu, ensam med tre barn och ett företag under uppbyggnad, fanns det för Hédi inget annat alternativ än att målmedvetet och tålmodigt sträva vidare. Hon lämnade psykologin och tog över driften företaget. Hon satsade och arbetade hårt. Efter ungefär 10 år fick hon möjligheten att sälja firman till ett stort internationellt företag med erbjudandet att arbeta vidare ytterligare ett antal år. Hon tog den chansen.

Hédis hårda arbete gav resultat. Det är precis så vi känner Hédi, som en kämpe. Och det är också så hennes lillasyster, Livia, brukar benämna Hédi, hon säger: ”Utan Hédi hade jag inte överlevt, också i lägret försökte hon alltid hitta utvägar, sätt att överleva, hon gav inte upp”.

När Hédi blivit ekonomiskt trygg beslöt hon sig för att återgå till psykologin och avsluta sina studier. I samband med det kom tankarna om hur hon kunde använda sina egna svåra erfarenheter i arbetet som psykolog.

Hédi började arbeta med grupper av barn till överlevande och hon startade även en verksamhet för äldre överlevande. Hon intresserade sig alltmer för vad ett massivt trauma gör med en människa. Och ur det kom hennes teori om möjligheten att lära av dessa erfarenheter för att förebygga folkmord och andra brott mot mänskligheten.

Från 1990-talets mitt och trettio år framåt kom Hédi att bli en av Sveriges främsta opinionsbildare för att skydda demokratin och att öka förståelsen för hur unga människor kan stärkas i arbetet mot olika former av intolerans. Hennes tålmodiga arbete resulterade i att hon gjorde stora avtryck inom svensk debatt, inte minst inom det politiska området. Hédi fick många utmärkelser. Men hon var aldrig nöjd, tyckte aldrig att hon gjort nog. 

Att vårda och ära hennes minne är att se på samtiden genom historiens ögon. Vi som fortsätter att arbeta med Michael A. Frieds stiftelse mot främlingsfientlighet och antisemitism vill göra just detta. Det är därför som vi i första hand vänder oss till dig som i din pedagogiska gärning tänker likadant.

Här är vinnarna av Hédi Frieds lärarstipendium 2022

Måndagen den 31 januari delades Hédi Frieds lärarstipendium ut till två pedagoger som med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia arbetar med frågor om tolerans, demokratiska värderingar och individens eget ansvar.

Detta år utsåg styrelsen två pristagare:

  • Magnus Granath, lärare vid Konradsbergsskolan i Stockholm

  • Björn Westerström, lärare vid St Petri skola i Malmö.

Magnus Granath

Magnus Granaths arbete mot intolerans, främlingsfientlighet, rasism och antisemitism är ständigt närvarande i undervisningen. Han övar eleverna på att agera, ifrågasätta, kritiskt granska och hitta lösningar. Magnus är nyfiken och orädd inför att föra in nya arbetssätt och metoder i sin undervisning. Under pandemin har han tänkt om på ett kreativt sätt för att få eleverna att på andra sätt ta del av de överlevandes vittnesmål och göra undervisningen verklig. Kollegor vittnar om en förtroendeingivande och respekterad lärare med ett engagemang utöver det vanliga. Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Magnus Granaths kreativa arbetssätt och engagemang!


Björn Westerström

Björns Westerströms engagemang och kunskaper i kombination med hans pedagogiska förhållningssätt i undervisning om antisemitism och dess konsekvenser bidrar till elevers intresse och tilltro till den egna förmågan att vara med och forma ett mer demokratiskt och tolerant samhälle. Han har en förmåga att variera sin undervisning och finna nya sätt att nå elever. Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Björn Westerströms generositet att dela med sig av sina kunskaper samt kreativa arbetssätt!

Stipendiet delades ut vid en digital prisceremoni med kortare anföranden av tidigare statsminister Stefan Löfven, utbildningsminister Anna Ekström samt Steven Dahl, forskare i ämnesdidaktik.

Sista chansen att nominera till Hédi Frieds lärarstipendium 2022

Lämna din nominering till Hédi Frieds lärarstipendium senast 10 december!

Här berättar statsminister Stefan Löfven om stipendiet, och om varför pedagogerna är så viktiga i arbetet för alla människors lika värde.

Stipendiet som delas ut av Michael A. Frieds stiftelse uppmuntrar pedagoger som på ett kreativt sätt stimulerar unga människor att reflektera över sin världsbild, individens eget ansvar och över konsekvenserna av antisemitism, rasism och andra icke-demokratiska ideologier.

Läs mer och nominera, innan 10 december, på: https://www.friedsstiftelse.se/lararstipendium

Här är vinnarna av Hédi Frieds lärarstipendium 2021

Måndagen den 1 februari delades Hédi Frieds lärarstipendium ut till tre lärare som med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia arbetar med frågor om tolerans, demokratiska värderingar och individens eget ansvar.

I år kunde vi, under en digital utdelningsceremoni gratulera:

  • Annakarin Thorn, Hulebäcksgymnasiet

  • Heléne Nyrén, Oxievångsskolan

  • Konstantinos Gountas, Kärrtorps gymnasium

Annakarin Thorn

Annakarin arbetar med elever som av olika skäl inte klarat grundskolan eller som går på språkintroduktion. Hon lägger stor vikt vid att ge dessa elever möjlighet att utvecklas och få kunskaper om Förintelsen och dess historia. 

Hon engagerar även kollegor som undervisar i andra ämnen än historia. Annakarin har tagit med elever på resor till Polen och flertalet av de elever som följt med har aldrig tidigare åkt utomlands. De har olika neuropsykiatriska funktionshinder och behöver extra visuellt stöd, eller så har de utländsk bakgrund och inga tidigare kunskaper om Förintelsen. 

Annkarin visar med föredöme hur alla elever kan inkluderas i undervisning om Förintelsen.

Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Annakarin Thorns kreativa arbetssätt och engagemang!

Heléne Nyrén

Heléne arbetar på ett systematiskt och outtröttligt sätt för att rusta sina elever att utvecklas till demokratiska medborgare. Genom sin tro på elever och deras kapacitet engagerar hon nya generationer att vilja förändra världen. 

Heléne har varit en drivande pedagog vad avser mobilisering av och engagemang i resor till Förintelsens platser i Polen. Tack vare Helénes engagemang finns det i Malmö stad en pedagogisk struktur och ett aktivt nätverk för arbete mot antisemitism och andra former av rasism.

Michael A. Frieds stiftelse vill på detta sätt uppmärksamma Helens viktiga arbete där hon utifrån lärdomar från Förintelsen lär ut demokratiska värderingar.

Konstantinos Gountas

Med engagemang, fingertoppskänsla och mod är Konstantinos drivande i arbetet mot antisemitism och rasism och mot nynazistiskt våld i skolan. 

Han har bidragit till att knyta Förintelsens historia närmare elevernas vardag och därmed väckt ett starkt intresse för de frågor som den ger upphov till, både bland elever och kollegor. Inom framför allt historieämnet lägger Konstantinos en kunskapsmässig grund till förståelsen för hur historiska skeenden påverkat och påverkar det samhälle som vi lever i och vilket ansvar vi alla har för att bidra till ett jämlikt och jämställt samhälle fritt från våld. 

Michael A. Frieds stiftelse vill med detta pris uppmärksamma Konstantinos initiativ för att utifrån studier av Förintelsen göra större avtryck på sina elever och få dem engagerade i frågor som handlar om allas lika värde.

På grund av pågående pandemi ägde årets utdelning rum i digitalt format.

På grund av pågående pandemi ägde årets utdelning rum i digitalt format.

Sista chansen att nominera till Hédi Frieds lärarstipendium 2021!

Lämna din nominering till Hédi Frieds lärarstipendium senast 4 november!

Här berättar utbildningsminister Anna Ekström om utmärkelsen och om varför du ska nominera.

Stipendiet som delas ut av Michael A. Frieds stiftelse uppmuntrar pedagoger som på ett kreativt sätt stimulerar unga människor att reflektera över sin världsbild, individens eget ansvar och över konsekvenserna av antisemitism, rasism och andra icke-demokratiska ideologier.

Läs mer och nominera på https://www.friedsstiftelse.se/lararstipendium

Sista chansen att nominera till Hédi Frieds lärarstipendium 2019

Känner du till någon lärare som förtjänar Hédi Frieds lärarpris 2019? Se till att skicka in din nominering innan 15 december 2018 genom att fylla i nomineringsformuläret.

Varje år, i samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari, delar Michael A. Frieds stiftelse ut Hédi Frieds lärarpris till en eller flera lärare som med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia arbetar med frågor om tolerans, demokratiska värderingar och individens eget ansvar.

Stiftelsen vill genom priset uppmuntra lärare att på ett kreativt sätt stimulera unga människor till att reflektera över sin världsbild och över konsekvenserna av rasism, antisemitism och andra icke-demokratiska ideologier.

Har du frågor kan du kontakta oss på info@friedsstiftelse.se

Mer information, och själva nomineringsformuläret hittar du på adressen https://www.friedsstiftelse.se/lararstipendium/

Här är vinnarna av Hédi Frieds lärarstipendium 2018

 
Från vänster: Helen Persson, Linda Näslund, Hédi Fried, Malin Mattsson Flennegård, Marie Sterling och Gerald Nagler.

Från vänster: Helen Persson, Linda Näslund, Hédi Fried, Malin Mattsson Flennegård, Marie Sterling och Gerald Nagler.

Malin Mattsson Flennegård

Malin Mattsson Flennegård undervisar i svenska och religion med en ingång till Förintelsen via etiska och existentiella dimensioner. Centralt för hennes undervisning är att den bidrar till inlevelseförmåga och därigenom till elevers förståelse för andra människor.

Genom att använda skönlitterära berättelser får hon igång tankar kring demokrati och människovärde samt medvetandegör stereotypa föreställningar om »den andre«.

I sin undervisning lyfter hon fram de positiva värden som ett demokratiskt samhälle står för. Detta tillsammans med en dialogbaserad undervisning gör att hennes arbete är kreativt och nyskapande.

Marie Sterling

Marie Sterling undervisar i religion, historia och svenska, en ämneskombination som hon använder för att arbeta med mänskliga rättigheter, mot främlingsfientlighet och rasism.

Hon undervisar med utgångspunkt i Förintelsens historia och lyfter utifrån denna fram paralleller till vår samtids antidemokratiska rörelser.

Hon har gjort elev- och studieresor till Polen. Hon undervisar även elevgrupper som anses »svåra« och som inte sällan har tendens till både främlingsfientlighet och rasism.

Linda Näslund och Helen Persson

Linda Näslund och Helen Perssons undervisning är ämnesöverskridande med syftet att på ett långsiktigt och varaktigt sätt förebygga rasism och intolerans. En central utgångspunkt är att det ständigt finns en latent grogrund för uppkomsten av ett »vi och dom«.

Genom att låta eleverna ta del av andra människors historier får eleverna möjlighet att få syn på sig själva och sina egna föreställningar. Via autentiska berättelser får elever möta olika dilemman och diskutera möjliga handlingsalternativ och konsekvenserna av dem.

Det är ett arbete som inspirerat andra kolleger och på det sättet även når ut till elever i flera klassrum.

Malin Mattsson Flennegård, till höger.

Malin Mattsson Flennegård, till höger.

Marie Sterling.

Marie Sterling.

Linda Näslund och Helen Persson.

Linda Näslund och Helen Persson.

Alla bilder är fria att använda och återpublicera. Ange gärna källan Michael A. Frieds stiftelse.

 

Nu har mottagarna av Hédi Frieds lärarpris 2018 utsetts

Priset kommer i år att tilldelas dessa fyra lärare:

  • Marie Sterling, Sjölins gymnasium
  • Malin Mattsson Flennegård, Nyköpings gymnasium
  • Helen Persson och Linda Näslund, Örnsköldsviks gymnasium, Nolaskolan

Varje år delas priset ut till en eller flera lärare som med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia arbetar med frågor om tolerans, demokratiska värderingar och individens eget ansvar.

Marie Sterling, Malin Mattsson Flennegård, Helen Persson och Linda Näslund har alla arbetat nyskapande, utöver det som yrkesrollen kräver, och med tydlig utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia. Därför tilldelas de Hédi Frieds lärarpris 2018.

Priset delas ut av Hédi Fried vid en utdelningsceremoni 2 februari i Stockholm.

För presskontakt, eller om du vill närvara vid prisutdelningen, skicka en förfrågan till info@friedsstiftelse.se.

Sista chansen att nominera till Hédi Frieds lärarpris 2018

Känner du till någon lärare som förtjänar Hédi Frieds lärarpris 2018? Se till att skicka in din nominering innan 15 december 2017 genom att fylla i nomineringsformuläret.

Varje år, i samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari, delar Michael A. Frieds stiftelse ut Hédi Frieds lärarpris till en eller flera lärare som med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia arbetar med frågor om tolerans, demokratiska värderingar och individens eget ansvar.

Stiftelsen vill genom priset uppmuntra lärare att på ett kreativt sätt stimulera unga människor till att reflektera över sin världsbild och över konsekvenserna av rasism, antisemitism och andra icke-demokratiska ideologier.

Har du frågor kan du kontakta oss på info@friedsstiftelse.se

Mer information, och själva nomineringsformuläret hittar du på adressen https://www.friedsstiftelse.se/lararpriset/